Supportersvereniging PSV
Een echte fan is lid!
English
Home > Nieuws > Voorwoord van de voorzitter

Voorwoord van de voorzitter

13 apr 2011 - Door: DvG

Beste supporters,

Hoe ver reikt de invloed van supporters? Is een voetbalclub van haar supporters of zijn voetbalclubs eigenlijk gewone bedrijven, in handen van het management en de aandeelhouders?.

Natuurlijk, formeel zijn supporters geen eigenaar van een club en zijn dus “slechts” betrokkenen. Klanten eigenlijk, maar zo worden supporters niet altijd gezien. Sterker nog, als klanten van clubs worden veel meer de sponsoren en businessclubleden gezien. De bijdrage van de recettes van de “gewone” supporters is relatief beperkt. Sponsoren brengen veel geld in het laatje en worden ook als dusdanig behandeld. Verder worden de voetballers zelf natuurlijk op handen gedragen en vooral goed betaald. Daar is op zich helemaal niets mis mee, een club heeft goede spelers nodig en moet concurreren met andere goedbetaalde (buitenlandse) clubs. Sponsoren zijn noodzakelijk voor de exploitatie en verdienen veel aandacht. Maar de “gewone” supporters hebben toch nog veel meer waarde dan er gemiddeld genomen in voetballand aan gehecht wordt.

Zonder (fanatieke) supporters geen club. Zonder supporters geen sfeer, geen aandacht en geen beleving. Zelfs als de recettes relatief beperkt zijn, een vol stadion met sfeer en beleving bepaalt de waarde van tv gelden en sponsoren ook. Het maatschappelijk belang van een club wordt ook gewaardeerd op grond van de aantallen supporters, mensen die de club een warm hart toedragen, de club steunen en uitdragen. Dat bepaalt de werkelijke waarde van een club. Die waarde van supporters komt te weinig terug in de wijze waarop fans
behandeld worden in voetballand.
Het is lastig een landelijk platform op te richten die de belangen van de Nederlandse supporters behartigd. Een heel klein deel van zogenaamde supporters slaagt er steeds weer in het beeldmerk van rellende jongeren te koppelen aan het woord “fan”. Voor de overheid lijkt soms het extra (politie)werk wat hoort bij betaald voetbal niet te willen zien in het perspectief van de waarde van betaald voetbal voor een stad en haar inwoners. De invloed van supporters op “hun” club is vrijwel nooit gestructureerd geregeld, waardoor het vaak losse acties, demonstraties, open brieven, netwerkdiscussies etc zijn waarmee fans gehoord worden.

De Supportersvereniging PSV is bezig, samen met PSV, om te proberen onze fans wel echt te koppelen aan de club. De supporter, verenigd via de Supportersvereniging PSV als belanghebbende, die aan tafel komt bij PSV als echte partner en mede-eigenaar van de club. Als vervolg op ons ‘aandelenplan’ gaan we bij voldoende belangstelling komen met een oproep aan alle supporters om door middel van een financiële bijdrage te bewerkstelligen dat de supporters ook bij de aandeelhouders van PSV aan tafel komen. Waarbij de cultuur van
de club en alle belangen m.b.t. supporters definitief onderwerp van gesprek worden.

We hopen van harte dat alle supporters bereid zijn in hun eigen toekomst, en daarmee van PSV, te investeren. Waarbij we als PSV dan weer voorop lopen in de voetbalwereld. Waarbij onze club voortaan altijd de fans aan tafel hebben. De structuur hiervoor is bijna klaar. Om daadwerkelijk aandeelhouder te worden
moet er echter ook geld op tafel komen. Dit willen we zien in het licht van de bijdrage die ook aan andere belanghebbenden gevraagd wordt, gemeente, provincie, bedrijfsleven, een bijdrage van supporters alleen lost financieel niets op. Als PSV de supporters met open armen ontvangt binnen haar structuur en volledig open wordt in haar plannen, ambities en (on)mogelijkheden neemt ze haar supporters echt serieus en ontstaat enthousiasme en commitment. Dan ontstaat ruimte om iets extra’s te vragen aan al diegenen die PSV een warm hart toedragen. Wordt vervolgd.

Ten slotte misschien wel het belangrijkste, financiële betrokkenheid volgt meestal op emotionele betrokkenheid. Zowel voor sponsoren als supporters. Emoties maak je los door als club, van top tot teen, door de gehele organisatie, beleving, ambitie en betrokkenheid uit te stralen. Een idool als Romario of Ronaldo of een clubicoon kan helpen, denk nog maar eens aan de geweldige impact die Guus Hiddink op PSV had (en we hopen ooit nog eens kan hebben). Iedereen wil bij een organisatie horen die voor de absolute top gaat op alle fronten en dat
ook uitstraalt. Om hierbij, hoe beperkt ook, (financieel) te steunen, gaan we ons best doen.

Met rood-witte groeten,
Rob van den Akker
Reageren? rob@supver-psv.nl

Laatst bijgewerkt : 13 apr 2011 - 9:21